V dnešnom blogu sa ešte raz pristavím pri téme
reportovania firiem o spoločenskej zodpovednosti.V minulom blogu som sa venovala
primárne tomu, prečo je reportovanie dôležité a ako sú na tom
s reportovaním slovenské firmy.
Hlavným dôvodom, prečo sa dnes sústredím na
reporting je momentálne prebiehajúce hlasovanie v jedinej
a jedinečnej celosvetovej online súťaži o najlepšiu firemnú správu o spoločenskej
zodpovednosti CRRA, teda Corporate Register Reporting Awards. Corporate
Register (www.corporateregister.com)
je stránka, na ktorej nájdete vyčerpávajúcu, ak nie najvyčerpávajúcejšiu
databázu nefinančných reportov o pôsobení firiem na celom svete. Preložené do
čísel, na stránke sa môžete prehrabávať medzi viac ako 41 000 správami
o tom ako robia spoločenskú zodpovednosť firmy v 163 krajinách
sveta. Celkom dosť nato, aby človek
mohol stráviť slušnú časť života čítaním týchto správ, keďže dokopy to môžu byť
aj viac ako dva milióny strán určite podnetného čítania.
Do užšieho výberu o cenu CRRA sa v kategórii najlepší report dostalo 10 reportov. 10 reportov, z ktorých všetky sú zostavené v súlade so smernicami Global Reporting Initiative, pričom 5 spĺňa aplikačnú úroveň A, 4 aplikačnú úroveň B a jeden report aplikačnú úroveň neuvádza. 4 reporty sú z USA, 3 z Veľkej Británie a po jednom reporte je reprezentované Holandsko, Španielsko a Austrálie. Každý report zastupuje iný sektor.
A nakoniec to
najdôležitejšie, kandidáti:
1.
NH Hoteles SA;
2.
Coca-Cola;
3.
Intel;
4.
Nike;
5.
International Flavors & Fragrances;
6.
ING Groep NV;
7.
British American Tobacco;
8.
Co-operative Group;
9.
La Trobe University;
10. Marks and Spencer.
Možno
je to prekvapivé, možno ani nie, ale report žiadnej slovenskej firmy nie je v užšom
výbere. Škoda, potenciál tu určite máme, firmy sú u nás mnohé svetové…len reportujú málo a zrejme i nezaujímavo…alebo možno len
nemajú ambície v tomto smere.
Tak ako som
už spomínala v predchádzajúcom blogu, reportovanie o spoločenskej
zodpovednosti nepatrí medzi silné stránky firiem na Slovensku. Keďže som však
zatiaľ posudzovala len 25 najlepších slovenských firiem podľa výšky tržieb,
chcela som našim firmám dať ešte šancu.
V dnešnom mini prieskume som pozmenila
kritérium výberu firiem a taktiež som zoznam posudzovaných firiem rozšírila.
Pozrela som sa teda na 37 slovenských firiem, ktoré v roku 2011 dosiahli najvyšší
zisk po zdanení a zároveň na prvých 50 slovenských firiem, ktoré dosiahli v roku
2011 najvyššie tržby (oba zoznamy sú
z prílohy TREND TOP 2011).
Niektoré z firiem sa prelínali, avšak celkovo som prešla webové stránky vyše 60
firiem, ktoré sa mali v roku 2011 najlepšie a logicky, mali najlepšie možnosti
správať sa spoločensky zodpovedne a aj sa tým prezentovať cez CSR reporty.
Cieľ môjho
prieskumu nebol nijak zvlášť sofistikovaný, vlastne tých cieľov bolo hneď niekoľko. Jednoducho ma stále zaujíma aký je
stav spoločenskej zodpovednosti u nás a uverejňovanie správ o firemnej zodpovednosti na webových stránkach je jedným z
objektívnych kritérií na posúdenie tohto stavu. Okrem toho ma zaujímalo, aj v súvislosti so
spomínanými cenami CRRA, či aj na Slovensku máme reporty, ktoré môžu zaujať. A
nakoniec bolo mojím cieľom vybrať “finalistov” do
mojej súkromnej súťaže o najlepší CSR report za rok 2010/2011 – nazvime ju
povedzme CSR Slovakia Blog AWARDS.
A tu sú
výsledky môjho mini prieskumu.
Všeobecné zistenia
Väčšina firiem na svojich stránkach uverejňuje výročné
správy, mnohé pekne graficky upravené a niektoré firmy aj keď
nevypracovávajú samostatnú správu o spoločenskej zodpovednosti, uvádzajú
tieto aktivity aspoň ako súčasť výročnej správy. Tu vyzdvihnem napríklad
Slovenské elektrárne, ktoré venujú kapitolám o spoločensky zodpovedných
aktivitách niečo viac ako 20 strán. Informácie o spoločenskej
zodpovednosti je však potrebné v správach vyhľadať, firmy špeciálne
neupozorňujú nato, že výročná správa obsahuje aj ich CSR aktivity.
Nepríjemné
prekvapenia
Najväčším sklamaním pri mojom prieskume boli pre mňa dve
firmy. Najmä preto, že som od nich očakávala oveľa viac. Jednou z nich je
Telefónica Slovensko, ktorá nemá na svojej slovenskej stránke uverejnenú ani
len výročnú správu, o správe
o spoločenskej zodpovednosti ani nehovoriac. Pritom o Telefónice je
známe (minimálne z ich českej stránky), že CSR aktivitám venuje značný priestor. Už samotná sekcia o spoločenskej zodpovednosti
čo to prezradí o tom, aké má CSR vo
firme postavenie. Záložka Spoločenská zodpovednosť síce na webe O2 existuje,
ale je obsahovo oproti ostatným dvom telekomunikačným firmám na Slovensku,
ktoré som hodnotila vrámci Global Transparency Index (Orange,
Slovak Telekom) značne poddimenzovaná.
Druhou firmou, ktorá minimálne nesplnila moje (možno prehnané) očakávania je firma ESET.
Jej spoluzakladateľ, Miroslav Trnka, je
známy svojimi antikorupčnými snahami založiť niečo na spôsob českého
Nadačního fondu proti korupcii.
Webová stránka firmy ESET je však aj na slovenské pomery
málo transparentná, nenašla som na nej ani Výročnú správu a ani žiadnu zmienku
o spoločensky zodpovedných aktivitách firmy, medzi ktoré antikorupčné aktivity
určite patria. Poľahčujúcou okolnosťou v tomto prípade je to, že sa v tomto prípade jedná skôr
o Trnkovu súkromnú aktivitu. To však nemení nič na mojich očakávaniach od firmy
ESET, ktorú si s Trnkom stále mnohí spájajú. Odhliadnúc od toho, s úspešnosťou
firmy v biznise by mali ísť ruka v ruke i aktivity, ktoré pozdvihujú spoločnosť, v ktorej firma pôsobí. A aj keď nepochybujem, že tieto aktivity
firma praktizuje, paradoxne, keďže sa jedná o firmu pôsobiacu v informačných
technológiách, tieto aktivity neuvádza na svojich webových stránkach. Vlastne
oblasti CSR sa stránka firmy nevenuje vôbec. Tým firma prichádza nielen o
možnosť prezentovať seba, ale najmä o možnosť šíriť "osvetu", keďže
pre mnohých, najmä mladých ľudí je ESET modlou a synonymom ideálneho
zamestnávateľa.
Pozitíva?
Čo sa týka pozitívnych prekvapení, tie môj rozšírený
prieskum nepriniesol, aj keď som si to veľmi priala. Zoznam firiem, ktoré
napísali report o spoločenskej zodpovednosti je zhodný so zoznamom firiem,
ktoré som hodnotila vrámci Global Transparency Index Slovensko. Aj po
preskúmaní viac ako 60 najúspešnejších slovenských firiem, bol výsledok rovnaký
a samostatnú správu o CSR som našla len u 5 firiem. Finalisti z tohto zoznamu
sú však len štyria. Samsung Electronics hodnotiť nebudem, keďže ich správa je
len v angličtine a v porovnaní s ostatnými firmami sa menej sústredí na aktivity
Samsungu na Slovensku.
Finalisti CSR
Slovakia Blog AWARDS
Finalisti súťaže
reportov Blogu CSR Slovakia teda sú (zatiaľ v náhodnom
poradí):
Orange Slovensko
Slovak Telekom
US Steel Košice
Západoslovenská energetika
Aby som nemala málo práce pri hodnotení a spomínané
štyri firmy také jednoduché kvôli nedostatku konkurentov, pridávam ešte
k týmto reportom dva ďalšie. Firmy,
ktoré reporty napísali nie sú síce medzi „najlepšími“ vo finančných rebríčkoch,
avšak sú členmi slovenského Business Leaders Fóra, ktoré združuje „firmy
s ambíciou byť lídrami v presadzovaní princípov spoločensky
zodpovedného podnikania na Slovensku“.
Heineken
Všeobecná úverová
banka
Nabudúce teda spolu s víťazom CRRA predstavím aj víťazný report tohto blogu. Verím, že sa spolu so mnou nato už teraz tešíte! A aby som nezabudla, tí, ktorí máte záujem zahlasovať za najlepšie celosvetové CSR reporty, stále tak môžete urobiť tu.
Martina Kolesárová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára