Čo to vlastne tá spoločenská zodpovednosť firiem
znamená? Resp. Čo to vlastne tá spoločenská zodpovednosť firiem znamená…na
Slovensku?
To sú hlavné otázky, ktoré sa budem snažiť zodpovedať v
slovenskom blogu firmy Beyond Business. Niekedy vážne, niekedy polovážne, v
každom prípade, pravidelne.
Spoločenská zodpovednosť firiem (angl. skratka CSR –
Corporate Social Responsibility) je komplexnou problematikou a mám pocit, že na
Slovensku sa jej málo venujeme. Ja viem, ja viem, starostí máme vyše hlavy v
iných oblastiach. Rozumiem. Pre mňa
je však táto oblasť fascinujúca. Verím, že správnym nasadením síl, energie
a samozrejme financií vieme urobiť tento svet lepším.
Heslo dnešného blogu znie - Transparency Means Business!
Dôvod je jednoduchý. V októbri 2012 som spolu s firmou
Beyond Business z Izraela a skvelou odborníčkou na oblasť CSR, pani Elaine
Cohen, posudzovala webové stránky firiem na Slovensku z hľadiska ich
transparentnosti.
Jednoducho povedané, chceli sme zistiť ako veľa
informácií o sebe firmy na svojich webových stránkach povedia a ako prezentujú
svoju spoločenskú zodpovednosť (ak nejakú majú).
Predtým ako sa dostanem k výsledkom tohto nášho úsilia,
dovoľte mi krátke zamyslenie a možno dovysvetlenie toho, prečo je čo najvyššia
transparentnosť webu firiem dôležitá. Použijem na to príklad finančných správ,
ktoré už väčšina firiem na svojich stránkach uverejňuje. Čím sú tieto
transparentnejšie, teda informácie v nich sú podané komplexne, jasne a dôveryhodne,
tým je firma čitateľnejšia pre investorov. Menej informácií (menej jasných, čitateľných, a pod.) znamená menej istoty pre
investorov a firma tak na trhu stráca na hodnote, minimálne oproti
transparentnejšej firme s rovnakými finančnými výsledkami (viac o tom píše napríklad
Investopedia: http://www.investopedia.com/articles/fundamental/03/121703.asp#axzz2EIOiCp6C).
To isté platí aj o informovaní o ďalších aktivitách firmy, vrátane jej pôsobenia v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Tu namiesto investorov vstupujú do hry ďalší dôležití hráči, ktorí stoja za úspechom, či neúspechom firmy. Sú to najmä zákazníci, zamestnanci, či dodávatelia. Jednoducho povedané, transparentnosť sa firme oplatí, alebo inak Transparency Means Business!
To isté platí aj o informovaní o ďalších aktivitách firmy, vrátane jej pôsobenia v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Tu namiesto investorov vstupujú do hry ďalší dôležití hráči, ktorí stoja za úspechom, či neúspechom firmy. Sú to najmä zákazníci, zamestnanci, či dodávatelia. Jednoducho povedané, transparentnosť sa firme oplatí, alebo inak Transparency Means Business!
Posudzovanie firiem podľa transparentnosti webových stránok vrámci tzv. Global Transparency Index
(www.gtindex.net)
prebieha už niekoľko rokov, pričom
vybrané krajiny sú hodnotené každoročne, podľa rovnakej metodiky, krajiny je
tak možné medzi sebou porovnávať. Slovensko bolo tento rok hodnotené prvýkrát.
Posudzované boli webové stránky 25 najlepších slovenských firiem (resp. firiem pôsobiacich
na Slovensku) z hľadiska tržieb dosiahnutých v roku 2011 (podľa prílohy Trend TOP).
Aspekty, ktoré sme hodnotili hovoria veľa o
udržateľnosti a zodpovednosti firmy. Hodnotili sme základné informácie o firme (charakteristika, finančné
informácie, informácie o manažmente a riadení firmy), okrem toho aj aspekty ako etické a antikorupčné správanie sa
firmy, dodržiavanie práva, komunikácia firmy so zákazníkmi, zamestnancami,
dodávateľmi, zamestnanecká politika, podpora komunít, či environmentálna
politika firmy. Taktiež sme sa zamerali na prehľadnosť stránky, prístupnosť informácií (kontakt,
možnosti zmeny jazyka, prístupnosť
pre ľudí s hendikepom), či interaktivitu a
progresívnosť stránky z hľadiska podania informácií o CSR (blog, video, a
pod.). Vysoký počet bodov mohli firmy
získať vtedy, keď na svojej webovej stránke uverejnili aktuálnu správu
o svojich spoločensky zodpovedných aktivitách (akceptovali
sme reporty za roky 2010 a 2011).
Výsledky analýzy sú následovné (kvôli korektnosti voči „slabším“ firmám, uvádzam len
tie, ktoré sa umiestnili na prvých 10 miestach, pričom najvyšší počet bodov,
ktoré mohli firmy dosiahnuť bol 200):
Slovakia Top Ten
|
||
Score
|
Company
|
Rank
|
121
|
Západoslovenská
energetika
|
1
|
114
|
Orange
Slovensko
|
2
|
113
|
U.S.
Steel Košice
|
3
|
107
|
Samsung
Slovakia
|
4
|
101
|
Slovak
Telekom
|
5
|
85
|
Slovenské
elektrárne
|
6
|
82
|
Slovnaft
|
7
|
80
|
Slovenský
plynárenský priemysel
|
8
|
71
|
Stredoslovenská
energetika
|
9
|
71
|
Východoslovenská
energetika
|
9
|
Ak tento výsledok porovnáme s krajinami, ktoré boli hodnotené vrámci
Global Transparency Index, Slovensko jednoznačne zaostáva. Pre ilustráciu
pripájam graf porovnávajúci jednotlivé hodnotené krajiny:
Výsledky sú
zaujímavé a aj keď v tomto blogu nie je miesto na komplexnú analýzu,
uvediem aspoň niektoré naše zistenia.
1. Väčšinou platí, že ak firmy niečo v oblasti CSR
robia (na Slovensku najmä práca
s lokálnymi komunitami, charita, či podpora zamestnancov), pochvália sa tým aj na svojej stránke. Často sa však stáva, že aj
keď má medzinárodná firma na globálnej úrovni veľmi dobre prepracovanú
stratégiu v CSR, lokálna stratégia je minimálna, resp. informácie na lokálnych
stránkach sú veľmi strohé, málo aktualizované a pod., čo je určite škoda.
Dôvody môžu byť rôzne, jeden z nich je určite aj ten, že na lokálnej úrovni
(teda na Slovensku) je daná firma v oblasti CSR len málo aktívna.
2. Najslabšie výsledky dosiahli slovenské firmy v dvoch
hodnotených aspektoch: v reportovaní o spoločenskej zodpovednosti a v
dostupnosti informácií o CSR na svojich stránkach. Čo sa týka reportovania, len
5 firiem z 25 hodnotených napísalo nejakú správu o vlastných aktivitách v
spoločenskej zodpovednosti. Pre porovnanie uvediem, že momentálne hodnotíme
české firmy a zatiaľ, po posúdení 17 z nich, 10 firiem uverejnilo na svojich
stránkach najaktuálnejšie reporty v českom jazyku.
3. Druhý najslabší výsledok dosiahli firmy v oblasti
dostupnosti informácií o CSR. Hodnotila sa prítomnosť ministránky o CSR,
prítomnosť blogu, či firemného videa, a pod. Pri tomto aspekte by som však
upozornila na inú vec. Pri hodnotení stránok sme zistili, že je veľmi ťažké na
väčšine z nich získať kontakt na konkrétnu osobu, ktorá sa vo firme zaoberá
CSR, aj keď je jasné, že firma vyvíja aktivity v tomto smere. Získať informáciu
v podobe mena zodpovednej osoby, telefónneho čísla, či osobnej emailovej
adresy, bolo priam nemožné.
Končiť chcem
pozitívne, preto blahoželám víťazovi, Západoslovenskej energetike. Pri
posudzovaní ich stránky som bola naozaj hrdá na to, že existuje firma na
Slovensku, z ktorej stránky je cítiť, že tuší o čom spoločenská
zodpovednosť je. Aj keď výsledok nie je vynikajúci (ZSE
dosiahla 61%, pričom víťazi v iných krajinách dosahujú 90% a viac percentnú
transparentnosť), je minimálne najlepší
na Slovensku.
A keď Elaine Cohen pri posudzovaní najlepších CSR
reportov dáva ako znak úspešnosti kopčeky zmrzliny (čo je v Izraeli určite „kosher“ vzhľadom na
počasie), ja by som Západoslovenskej energetike prisúdila minimálne
pohár dobrého vareného vína, ktoré sa v našom počasí určite hodí. Viac ako
pohár však nie, nie je totiž dôvod na prehnanú eufóriu, skôr by som hovorila o
dobrej štartovacej pozícii pre ďalšie zlepšovanie. Preto sa už teraz teším na
budúci rok, kedy budeme hodnotiť transparentnosť slovenských firiem opäť.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára